Jednou z tém, o ktorých sa hovorí veľa a často, je zavádzanie celomestskej parkovacej politiky a vznik rezidentských zón. Čo však predchádza tomu, než môžu domáci po návrate z práce domov zaparkovať bez toho, aby museli pol hodinu krúžiť po okolí a dúfať, že nájdu parkovacie miesto?
Pozná to každý, kto žije v Ružinove alebo akomkoľvek inom väčšom meste. Na miestach, kde sme pred desiatimi – pätnástimi rokmi zaparkovali bez toho, aby sa náš slovník dostal na úroveň štvrtej cenovej, dnes po väčšinu dňa miesto takmer nenájdeme.
Autá pribúdajú
Štatistiky hovoria jasnou rečou – počet áut neklesá, práve naopak. Dve autá na domácnosť už dnes nie sú žiadnou výnimkou. K tomu treba pridať množstvo áut nerezidentov a zamestnancov a klientov bizniscentier najmä v časti medzi Starým Mestom a Bajkalskou ulicou. Spomedzi okolitých veľkomiest bola Bratislava posledná, kde nefungoval princíp rezidentských zón.
Od projektu…
Potom ako hlavné mesto schválilo princípy, ktorými sa mala riadiť celomestská parkovacia politika, zadala mestská časť spracovanie dopravného prieskumu. Údaje z neho poslúžili ako podklad na to, aká je reálna kapacita parkovacích miest v jednotlivých lokalitách. Prvým krokom na ceste k tomu, aby rezidenti mohli doma zaparkovať, je vypracovanie projektu organizácie dopravy pre jednotlivé ulice. Na ich spracovanie nestačí mať v rukách katastrálnu mapu, jednotlivé zóny si projektanti rovnako ako dopravní inžinieri z miestneho úradu niekoľkokrát dôkladne prejdú aj osobne. Nasleduje prerokovanie projektu s hlavným mestom, a potom do projektu vstupuje aj verejnosť. Obyvatelia majú možnosť posielať svoje pripomienky a na základe týchto skúseností ľudí z okolia sa projekty upravujú.
Pečiatky a súhlasy
Hotové projekty musí následne schváliť Krajský dopravný inšpektorát. Až potom určí hlavné mesto dopravné značenie. Mestská časť vtedy musí zadať objednávku dopravných značiek, pripraviť ďalší projekt – tentokrát projekt dočasného dopravného značenia, ktoré musí taktiež schváliť krajský inšpektorát a magistrát určí jeho označenie. „Dočasné značenie“ totiž ani zďaleka nie sú len dve značky s dátumami a zákazom státia. Približne 2-3 dni predtým ako mestská
časť pristúpi k samotnému vyznačovaniu parkovacích zón, rozmiestni dočasné dopravné značenie a každé vozidlo nafotí mestská polícia.
Deň maľovania
Ako vyzerá práca tímu mestskej časti v deň, kedy sa v konkrétnej lokalite vyznačujú parkovacie miesta? Na mieste sú spolu so zamestnancami spoločnosti, ktorá má na starosť maľovanie čiar a upevňovanie značiek, vždy aj hliadka mestskej polície, odťahová služba, zamestnanci ružinovskej VPS, ktorí zabezpečujú čistenie komunikácie a vpustov. Samotné práce začínajú s úderom siedmej hodiny rannej odťahom, resp. prekládkou vozidiel, ktoré nerešpektujú dopravné značenie. Nasleduje vyčistenie cesty, resp. parkoviska a predznačenie vodorovného dočasného značenia, t.j. čiar na zemi. Nasleduje samotná realizácia vodorovného a zvislého dopravného značenia a zároveň sa rozmiestňuje dočasné značenie do ďalších lokalít, kde sa bude pokračovať s vyznačovaním. Dočasné dopravné značenie býva rozvezené do 14:00.
Stovky hodín práce
Do leta budú zóny regulovaného parkovania spustené v piatich častiach Ružinova, od Starého Mesta až po Bajkalskú ulicu. V prípade každej z nich sa postupovalo týmto spôsobom, od projektu až po realizáciu a ceste vyznačenému parkovaciemu miestu predchádzali stovky hodín práce. Aj keď zavádzanie celomestskej parkovacej politiky v Ružinove predstavuje najväčšiu zmenu v dopravných zvyklostiach rezidentov aj návštevníkov mesta, nie je to jediná agenda, ktorú už niekoľko mesiacov riešia zamestnanci oddelenia dopravy. Aj ďalej majú na starosť témy ako zvláštne užívanie komunikácií, vyjadrovanie cestného správneho orgánu, podnety v oblasti dopravy a vyhradené parkovanie mimo zón, kde sa zavádza regulované parkovanie.
Podrobnosti o pravidlách celomestskej parkovacej politiky nájdete na www.paas.sk, v prípade ďalších otázok kontaktujte magistrát na infolinke 0800 222 888 (pracovné dni 7:00 – 19:00), v kontaktných centrách PAAS (napr. Apollo Business Center II, Prievozská 4, Tržnica, Trnavské mýto, predajňa DPB, podchod na Hodžovom nám.), resp. prostredníctvom formulára na webe PAAS.
Najčastejšie otázky
Koľko kariet môže dostať rezident?
Na jeden byt je možné vydať nanajvýš tri rezidentské karty – prvú za 39 eur, druhú za 150 eur a tretiu za 500 ročne. Jedna osoba však môže dostať len jednu kartu – ostatné autá musia byť vedené na iných členov domácnosti.
Potrebujete zaparkovať v inej zóne?
Vďaka bonusovej karte môžete parkovať dve hodiny denne aj v inej zóne. Karta stojí 10 eur ročne, ale nie je možné využívať ju v tarifnom pásme A.
Aké pravidlá platia pre parkovanie vo vnútroblokoch?
Na rozdiel od iných častí rezidentských zón, vo vnútroblokoch môžu parkovať výlučne len rezidenti.
Budú môcť vo vnútroblokoch parkovať služobné dodávky?
Nie, výlučne osobné autá držiteľov rezidentských kariet.
Dostali ste po nehode náhradné auto?
Držitelia kariet majú nárok maximálne 4-krát do roka požiadať o dočasnú zmenu priradeného EČV na celkovo 21 dní. V prípade, že by ste vozidlo využívali dlhšie, je nutné doložiť potrebné doklady.
Vlastníte v zóne apartmán (nie byt)?
VZN Hl. mesta SR Bratislava hovorí o tom, že rezidentskú kartu môžu získať len obyvatelia s trvalým pobytom v zóne, ktorí tu žijú v byte. Apartmán je však v zmysle stavebného zákona nebytový priestor.
ruzinov.sk