Nielen Trnavčania dobre poznajú modro-žltý erb s kolesom, ktorý naše mesto reprezentuje už dlhé roky. Tento znak mesta však nikdy nebol súčasťou ucelenej vizuálnej identity. Tá Trnave až doteraz chýbala. Samospráva preto koncom minulého roka vyhlásila verejnú súťaž na nový dizajn manuál mesta. Víťazný návrh predstavuje verejnosti práve dnes, 1. mája 2022.
Trnave bude po novom v online a offline prostredí zastupovať logo, ktoré tvorí písmeno T (v dlhšej verzii celý názov mesta) v kráľovskej modrej farbe so zlatou korunkou. Odkazuje tým na fakt, že sa Trnava ako prvá na našom území stala slobodným kráľovským mestom.
Žltú a modrú v prvom z erbu nahradia kráľovská modrá a zlatá.
Autorom novej vizuálnej identity Trnavy vrátane jej loga je grafický dizajnér Adrián Juráček. Jeho návrh vybrala spomedzi šiestich súťažiacich odborná komisia.
„Medzi vopred definované hlavné kritériá výberu nepatrila len cena, ale najmä estetická a funkčná kvalita návrhu. Víťazný návrh je elegantný, graficky čistý a dobre aplikovateľný. Hodí sa na inovatívne projekty aj tradičné príležitosti,” hovorí jeden z členov komisie, mestský kurátor Adrián Kobetič.
Súťažné návrhy posudzovali aj traja nezávislí odborníci – uznávaný grafický dizajnér Martin Bajaník, Silvia Kružliaková, ktorá vedie Slovenské múzeum dizajnu a Stanislav Stankoci, grafik, maliar a pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave
Logo má viacero farebných variantov
Ďalšími členmi komisie boli Veronika Majtánová, vedúca úseku komunikácie a marketingu Mesta Trnava, a riaditeľ Kultúrneho strediska Zaži v Trnave Peter Cagala, ktorý bol aj iniciátorom vytvorenia ucelenej identity mesta. „Som rád, že sa nám otvorenou súťažou podarilo nasadiť Trnave korunku aj v oblasti vizuálnej prezentácie a vytvoriť pre ňu peknú identitu. Veríme, že sa Trnavčankám a Trnavčanom bude páčiť. O rozvoj vizuálnej estetiky v uliciach sa snažíme už viac než desať rokov a do tvorby zapájame mladých ľudí z kreatívneho priemyslu – grafikov, fotografov a videomakerov. Obyvatelia aj návštevníci Trnavy sú vďaka tomu zvyknutí na vysokú úroveň plagátov a vizuálnej prezentácie podujatí. Nová vizuálna identita Trnavy je ďalším významným krokom,” hovorí P. Cagala.
Adrián Juráček sa venuje grafickému dizajnu už vyše desať rokov. „Dominantným prvkom celého vizuálu je koruna. Nový návrh pracuje so vzdušnosťou, minimalizmom a modernou skratkovitosťou. Symbol kolesa je síce dôležitý heraldicky prvok, ale je príliš zameniteľný a využíva ho viacero inštitúcií. Je určite lepšie a praktickejšie oddeliť logo mesta od erbu. Koruna zreteľne odlišuje identitu mesta od iných inštitúcií aj identitu Trnavy od iných miest,“ vysvetľuje.
Téčko s korunkou na vizuáloch dopĺňajú zlaté a biele prúžky, ktoré symbolizujú obrysy mestských hradieb, tzv. cimburie.
zdroj:trnava