
V Mestskej galérii v Rim. Sobote otvoria v piatok 25. marca o 16:00 výstavu pod názvom Núdzový stav.
Núdzový stav je situácia spojená so súčasnosťou. Odkazuje na prítomnosť človeka v aktuálne sa odohrávajúcom čase a priestore. Odzrkadľuje rozpoloženie sveta, dedukuje predstavu o jeho kondícií, predznamenáva možnosti blízkej budúcnosti. Stav núdze pociťujeme v prírode, ekológii, spoločnosti, politike či vo významných odvetviach ľudskej činnosti, a tým aj v osobnom živote. Je tvorený okolnosťami blížiacimi sa ku katastrofe, je extrémom, do ktorého musíme nutne vyústiť, aby sa mohla uskutočniť zmena. Súčasnosť je následkom doterajšej aktivity a zároveň príčinou tej nasledujúcej. Človek zanecháva svojou nepretržitou činnosťou stopy svojej fyzickej existencie. Preto je stále prítomný na miestach, z ktorých už odišiel, či už nedávno, alebo dávnejšie a nadobro, v opustených budovách, mestách alebo miestach, ale aj v hypotetickej predstave postapokalyptickej budúcnosti.

Marek Jarotta je umelcom mladej generácie, ktorý už tesne po dokončení svojho magisterského štúdia v roku 2013 získal ocenenie v súťaži Maľba roka nadácie VÚB. Odvtedy bol niekoľkokrát vo finále tejto prestížnej súťaže. Vo svojej tvorbe sa dlhodobo venuje zobrazovaniu urbánnych architektonických prostredí úzko súvisiacich s verejnou dopravou. V niektorých sériách pôsobia tieto tranzitné priestory ako stanice či letiskové haly zvláštne, znepokojivo, pretože sú až atypicky vyľudnené, také ich obvykle nezažívame, pretože k nim patrí neustály každodenný ruch, zmätok, zhon, ktorý máme v spojení s nimi zafixovaný. V iných obrazových situáciách sú ich fragmenty hybridne pospájané do nových kompozícií. Sú to anonymné miesta prechodu, v ktorých je naša percepcia skôr podvedomá, keď sa nesústreďujeme na priestor okolo seba a keď získajú našu pozornosť len niektoré detaily z priestoru. Ich zobrazenie v tomto kontexte pôsobí paradoxne, zároveň odkazujú na nedávnu aktuálnu situáciu obmedzenia, nemožnosti cestovania kvôli pandémii Kovid-19.

V najnovšej sérií obrazov priamo nadväzuje na diela z predošlých rokov, venuje sa však zobrazovaniu pozostatkov ľudskej činnosti vo vyľudnenom priestore. Znak batožiny bez cestujúcich pôsobí znepokojujúco, neprirodzene, navodzuje pocit rýchleho odchodu pasažierov, ich zmiznutia, alebo paradoxne značí ich stálu prítomnosť, zastavenie sa na ceste, ktoré spôsobila vážna bariéra, keď je nemožné z miesta odísť. Opustené kufre pôsobia zlovestne, odkazujú na tých, ktorí ich zbalili a niesli. A tak si kladieme otázku, čo sa stalo s ich majiteľmi? Odviedla ich vyššia moc, stali sa obeťou represií, vrátia sa niekedy? Opustená batožina navodzuje myšlienky na tie najtragickejšie chvíle nie tak dávnej minulosti, ale čo je horšie, aj aktuálnej prítomnosti utečeneckej krízy, ktorú vygeneroval agresívny vojenský útok.
Marek Jarotta sa vyjadruje striedmym až neosobným rukopisom, najmä čo sa týka morfologickej štruktúry architektonického rámca výjavu. V zobrazení batožiny, ako dočasnej a premennej časti interiéru, s maliarskym pôžitkom interpretuje ich farebnú a materiálovú pestrosť, ktorá je indexom života, živých ľudí a ich osudov. Batožina plní funkciu štafáže v krajine/interiéri a neodbytne pripomína, že niekde blízko musia byť aj tí, ktorí v nej nesú vzácne osobné predmety, ale aj najnutnejšie prostriedky na prežitie. Bez tejto nádeje, by boli opustené kufre len znakom katastrofy a zúfalstva.
Kurátormi výstavy sú Lucia Jarotta a Štefan Balázs.
Výstava potrvá do konca mája 2022.
Sprievodným podujatím bude Sobotná tvorivá dielňa pre deti s lektorkou Petrou Filipiakovou. Uskutoční sa 26. marca od 10.00-12.00 hod. TD z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Zdroj: Mestská galéria v Rim. Sobote